Pozitívan tekinteni a jövőbe időnként kifejezetten nehéz. Előbb-utóbb beleszaladsz egy kudarcba, összetörik a szíved, vagy éppen a környezeted bombáz folyamatosan negatív hozzászólásokkal.

Minden egyes felbukkanó kihívás megoldása jelentős energia befektetést igényel. Sikertelenség vagy halogatás esetén azonban elmarad a pozitív megerősítés, és ha csak nem figyelsz tudatosan, könnyen eluralkodhat rajtad a pesszimizmus.

Hogy ezt megelőzzük, következzen 12 olyan, egyszerűen kivitelezhető módszer, melyek segítségével te is felélesztheted magadban a pozitív energiákat!

 

1. Menj ki a természetbe

 

Több kutatás is bizonyította, hogy a szabadban eltöltött idő javít az egészségi állapoton. Ha már nagyon eleged van, menj ki a legközelebbi csöndes parkba, mezőre, vagy erdőbe, és meglátod, sokkal kevésbé leszel stresszes, amikor hazatérsz.

 

2. Légy kedves – szerezz apró örömöket

 

Ha másokat megmosolyogtatsz, akkor az rád is pozitív hatással lesz. Nem kell nagy dolgokra gondolni, a kutatások szerint már attól is javul az önbizalmad és az életkedved, ha lesegítesz a buszról egy idős nénit, megdicséred egy ismerősöd ruháját, vagy épp kiemeled egy szerinted jó tulajdonságát egy barátodnak. Ha másoknak jót teszel, te is jobban fogod érezni magad.

 

3. Tölts időt pozitív emberekkel

 

A stressz éppúgy ragályos, mint a boldogság. Ezért próbáld meg mindig olyan emberekkel körbe venni magad, akik pozitívak és nem minden második mondatuk panaszkodás. Azt szokták mondani, hogy annak az öt embernek az átlagai vagyunk, akikkel a legtöbb időt töltjük együtt. Ezért mindig jól fontold meg kiket engedsz közel magadhoz.

 

4. Pihentesd az elméd

 

A kimerülés a pozitivitás csöndes gyilkosa. Ha úgy érzed, hogy most már egyszerűen túl sok, ideje beiktatni egy kis szünetet. Ilyenkor csinálhatsz bármit, ami kikapcsolja egy kicsit az elméd, akár le is dőlhetsz pihenni egyet.

 

5. Nevess

 

Nevess gyakran! Nézz vicces tartalmakat, töltsd az estét egy dilis barátnőddel, vagy hívd át a barátaidat. A nevetés erősíti az immunrendszert, javítja a hangulatot, csökkenti a fájdalmat és a stressz negatív hatásait.

 

6. Izzaszd meg magad

Az intenzív testmozgás nem csak a szívednek, hanem az elmédnek is jót tesz. A szorongással, depresszióval kapcsolatos kutatások azt mutatják, hogy a testmozgás javítja a hangulatot és egyben csökkenti a szorongást. A mozgás közben felszabaduló neurotranszmitterek, endorfinok és endokannabinoidok elhalványítják a negatív érzéseket. A mozgás maga pedig magadra irányítja a figyelmet és ellazít.

 

7. Légy hálás

 

Ha képes vagy észrevenni és értékelni az élet apró örömeit, olyan mentális energiákhoz férsz hozzá, melyek segítenek átlendíteni a nehéz időszakokon. Kezdd el gyakorolni és beépíteni a mindennapjaidba, hogy a legegyszerűbb dolgokért is hálás tudj lenni.

 

8. Ne engedd, hogy a negatív gondolatok irányítsanak

 

Ne hagyd, hogy a gondolataid lehúzzanak! A negativitás nem csak kellemetlen, hanem abban is megakadályoz, hogy sikeresen elvégezd a feladataidat. Ha a negatív gondolatok dominálnak az elmédben a koncentrációs képességed is jelentősen romlik. Első lépésként fogadd el a negatív, visszatérő gondolatokat, de ne szőj belőlük történetet, és főleg ne ismételgesd azokat.

 

9. Mondd ki hangosan

 

Mondd el magadnak, hogy mik a terveid, mit szeretnél elérni! Mondd ki hangosan, hogyan és miért fogod elérni a céljaidat! Ezzel megerősíted a magadnak szánt üzenetet. Érdemes naponta öt percet arra szánni, hogy hangosan, többször elismételsz néhány pozitív megerősítő gondolatot a tükör előtt.

 

10. Aludj eleget

 

A megfelelő minőségű és mennyiségű pihenés elengedhetetlen a pozitív hozzáállás megőrzéséhez. A tanulmányok azt mutatják, hogy még a kisebb mértékű alváshiány is jelentős hatással van a mentális állapotra.

Az egyik vizsgálatban azok a fiatalok, akik egy hétig napi 5 óránál kevesebbet aludtak nemcsak stresszesebbekké váltak, de még a hangulatuk is kifejezetten romlott. A legtöbb ember számára 7-9 óra nyugodt éjszakai pihenés szükséges ahhoz, hogy ki tudja hozni magából a legtöbbet.

 

11. Vezess naplót

 

Egy napló vezetése nagyszerű módszer arra, hogy kiírd magadból az érzéseidet. Azonban nem csak erre alkalmas. Írás közben sokkal könnyebben azonosíthatod a negatív gondolataidat és erősítheted meg a pozitívokat.

Emellett bármikor vissza tudod olvasni, hogy honnan indultál és így egyszerűen azonosíthatóvá válnak az ismétlődő minták a gondolkodásodban. A naplódat vezetheted hagyományos papír alapon, vagy akár elektronikusan is.

 

12. Légy jelen

 

Ha nem a múlton rágódsz és nem is a jövő miatt aggódsz, akkor csak egyetlen helyen lehetsz: a jelenben. És minél több időt tudsz itt eltölteni, annál több mentális energiád marad a fontos dolgokra. Számtalan oldal és könyv foglalkozik a különböző mindfullness technikákkal, így a részletekre itt most nem térünk ki.

Legközelebb, amikor stresszesnek, kimerültnek vagy éppen bizonytalannak érzed magad, próbáld ki a következő lépéseket:

 

  1. Állj meg! – Bármit is csinálsz, hagyd abba!
  2. Figyelj! – Ítélkezés nélkül, csöndesen figyeld meg, mi zajlik benned és körülötted!
  3. Fogadd el! – Bármilyen helyzetben is vagy, bármilyen gondolatok jönnek elő, fogadd el azokat. Ne ítélkezz, ne minősíts!
  4. Tegyél fel kérdéseket magadnak! – Mit érzel? Mire van szükséged ebben a pillanatban?
  5. Válaszolj kedvességgel! – Magadnak és másoknak is, és figyeld meg hogyan segít mindez visszaszerezni az elvesztett pozitív energiákat!

Pin It on Pinterest

Share This